ROZMĚRNÉ AKVARELY NA PLÁTNĚ A NA PAPÍŘE

Akvarel je báječná technika, jen díky rozpíjení dokáže vykouzlit iluzi prostoru i mnoho rozličných struktur. Je živelná i jemná. Akvarelem se tradičně maluje na papír, ale jde jím malovat i skleněné obrazy, jak jsem se přesvědčila v cyklu Spatření. Nejvíce výrazových možností má však akvarel na papíře. Jedinným úskalím je nutnost adjustace. Do nějakého formátu to není problém. V kazetovém rámu vypadá vzdušně a při použití archivního skla se na akvarel díváte, jakoby tam sklo ani nebylo. Chtěla jsem však roztáhnout křídla a malovat na větší formát. Poprvé jsem si to zkusila na malířském sympoziu v Makedonii. Neměli k dispozici papír, ale jen plátno. Dopadlo to báječně. Malíř Eftim G. Ristov mi ještě poradil, jak obrazy zafixovat voskovou politurou. Až na dva pokusy mi trvalo další dva roky, než jsem s velkými rozměry znovu začala. Některé nové kroky činím až příliš rozvážně… a potřebuji k tomu nutně ponouknout. Stalo se tak na jiném sympoziu, tentokrát ve Všeradicích. Dívám se, jak skvělá malířka Kristina Mesaros pracuje a tu se ke mně otočí, vrazí mi do ruky už připravené plátno a řekne, na, niečo si namaluj! Tož neváhám a snad abych měla potvrzené, že to je správná cesta, druhá skvělá účastnice Lenka Sárová Malíská si obraz na plátně ode mne kupuje. Považuji ty dvě za kmotry svého malování na velké formáty a jsem jim za to tuze vděčná! 

Další fází jsou mé kroky k malbě na akvarelový papír napnutý na rám. Papír umožňuje vznikání výraznějších struktur, ale zas neustále mění velikost podle vzdušné vlhkosti. Napínání akvarelového papíru není zdaleka tak snadné, jako napnout plátno… pořád se učím..